Steinsamling - en spennende hobby

Begynner du å samle på stein, ”graver” du deg ned i en helt ny og spennende verden. Her finner du de merkeligste krystaller med de vakreste farger, og du blir kjent med geologiens hemmelighetsfulle og underlige verden. For mange blir steinsamling en livslang hobby, og du trenger ikke være redd for å få noen komplett samling. På verdensbasis er det funnet mer enn 5000 mineraler og det blir stadig  funnet nye, bl.a. av de mange amatørgeologene. De vanligste av de om lag 150 bergartsdannende mineralene er silikatmineralene kvarts, feltspat, glimmer, amfibol, pyroksen, olivin og kalsitt.

Buskerud Geologiforening er et samlingssted for de som er interessert i stein, klubben har som formål å fremme geologi som hobby. Med geologi mener vi ikke bare selve vitenskapen, men også læren om stein, bergarter, mineraler, fossiler o.s.v. Enhver som har interesse av stein, enten som pene samleobjekter, for sliping eller om man samler på mineraler eller fossiler, er velkommen i foreningen.

Buskerud Geologiforening ble stiftet i 1975 (som Drammen og omegn Geologiforening, men skiftet navn i 2010) og har ca. 70 medlemmer.

​

I foreningen finnes ”spesialister” på mange ulike mineraler og fossiler. Særlig i begynnelsen er det nødvendig å få hjelp til å bestemme det en har funnet. Etter hvert som man får erfaring og anskaffer den nødvendige litteratur, klarer man seg mer på egenhånd. Men selv erfarne samlere har av og til behov for å diskutere ”vanskelige” steiner med andre amatør geologer. Dette er jo noe av sjarmen med steinsamling, noe er lett å bestemme, mens de som ønsker å bryne seg på vanskeligere ting har nok av spennende oppgaver å prøve seg på. Det viser seg at mange amatør geologer blir svært gode, ja noen ganger bedre spesialister enn fag geologene på bestemte mineral grupper.